Isnin, 28 Januari 2013

Pokok Mulberry (Morus alba L)


Pokok mulberry lebih dikenali sebagai bahan makanan utama bagi ulat sutera. Ianya tumbuhan bebatang keras dan boleh tumbuh tinggi sehingga melebihi 5 meter. Biasanya dahan pokok mulberry akan dipotong setiap 2 atu 3 bulan bagi menghasilkan buah. Pucuk atau ranting baru yang tumbuh akan menghasilkan buah.

Buah yang keluar dari pucuk/ranting yang baru tumbuh dari tempat yang dipotong.

Buah mulberry muda berwarna hijau atau merah dan berwarna hitam sepenuhnya apabila masak. Buah yang muda rasanya masam dan apabila masak sepenuhnya rasanya manis. 

Buah mulberry yang hampir masak.

Pokok mulberry amat mudah tumbuh dari keratan batang dan mempunyai kadar tumbesaran yang amat cepat sekiranya mendapat sinar matahari dan air yang cukup.

Selain buah, pucuk yang muda boleh dijadikan sayuran untuk dimasak, contohnya sayur lemak. Daunnya mempunyai pelbagai khasiat perubatan seperti berikut:
1. Penawar penyakit kencing manis.
2. Mengurangkan tekanan darah tinggi.
3. Mengurangkan kolestrol.
4. Membantu mengurangkan asma.
5. Meredakan batuk dan sakit tekak.
6. Mengurankan kesakitan dan membantu perjalanan haid.
7. Memperbanyakan susu ibu.
8. Mengurangkan risiko penyakit kanser (anti-oksidan). Dan banyak lagi..

Daun mulberry biasanya dikeringkan dan direbus. Airnya diminum sebagai ubat bagi penyakit2 di atas. Air rebusan dari daun yang telah kering tahan lebih lama berbanding air rebusan dari daun segar. Daun yang telah dikeringkan juga boleh disimpan dalam bekas bertutup untuk dijadikan air rebusan dilain hari.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan