Selasa, 22 Januari 2013

Pokok Sambung Nyawa (Gynura sarmentosa DC, Calacia procumbens Lour.)

Pokok Sambung Nyawa juga dikenali dengan nama lain seperti Daun Dewa, Leaves of the God, Googoolipid, Mallucan Spinach, Am Akar, Akar Sembiak, Kelemai Merah, Beluntas Cina, Bai Bing Coa, Ngokilo, She Juan Jao dan Fujung Jao.

Pokok Sambung Nyawa memang mempunyai pelbagai khasiat sesuai dengan nama yang diberi. Ia merupakan tumbuhan renek yang berbatang lembut dan amat sesuai dijadikan tumbuhan hiasan di dalam pasu. Amat mudah membiak melalui keratan batang dan mempunyai kadar tumbesaran yang cepat. Ia memerlukan banyak air tetapi tidak bertakung, tanah yang sedikit berpasir yang mempunyai saliran baik amat sesuai untuk dijadikan medium tanaman ini.

Anak pokok dari keratan batang yang baru ditanam dari induk.

Daun Sambung Nyawa mempunyai khasiat dan kegunaan bagi mengurangkan kadar kolestrol, darah tinggi, kencing manis, masalah buah pinggang, sembelit dan kanser. Ia juga boleh mengurangkan pening dan sakit kepala, sembelit dan sakit kerongkong.

Daun Sambung Nyawa boleh dijadikan ulam atau dimakan begitu saja. Ia boleh dijadikan amalan harian dengan memakan 1 atau 2 helai daunnya setiap hari.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan